Το «ανάθεμα» Βενιζέλου στο Βόλο
Τέλος του 1916 κι η Ελλάδα
βρίσκεται με δύο κυβερνήσεις και δύο ελληνικά κράτη, που δεν χωρίζονταν μόνο
από τον Αλιάκμονα, αλλά κύρια απ’ το μίσος! Στην Αθήνα υπήρχε η κυβέρνηση του
φιλογερμανού βασιλιά Κωνσταντίνου, υπέρμαχος της ουδετερότητας στον Α΄
Παγκόσμιο πόλεμο. Στη Θεσσαλονίκη ήταν η κυβέρνηση, με το φίλο των Συμμάχων
Βενιζέλο, που ήθελε την είσοδο της χώρας στον πόλεμο στο πλευρό τους.
Εξαιτίας αυτού του μίσους, οι βενιζελικοί
διώχθηκαν στη Νότια Ελλάδα. Τα ίδια
ακριβώς πάθανε και οι φιλοβασιλικοί στη Μακεδονία.
Όμως το αποκορύφωμα του
διχασμού, σε επίπεδο συμβολισμού, ήταν το περιβόητο ανάθεμα, που οργάνωσε και
πραγματοποίησε κατά του Βενιζέλου η Ιερά Σύνοδος, στις 12
Δεκεμβρίου 1916, στην Αθήνα.
Ο αρχιεπίσκοπος Θεόκλητος, με πλήθος δεσποτάδων,
παπάδων, καλόγερων και λαού, που είχαν προσκληθεί απ’ τις εφημερίδες,
συγκεντρώθηκαν στο Πεδίον του Άρεως, κουβαλώντας μαζί τους από μία πέτρα.
Ο Θεόκλητος διάβασε το ανάθεμα κατά του «Σατανά
Βενιζέλου», και ένας ένας οι προστρέξαντες, πέταξαν την πέτρα τους φωνάζοντας «ανάθεμα!».
Τα άκρως αντιχριστιανικά λόγια
του αρχιεπισκόπου ήταν:
«Κατά Ελευθερίου Βενιζέλου, φυλακίσαντος αρχιερείς και επιβουλευθέντος την βασιλείαν και την πατρίδα, ανάθεμα έστω!».
Οι μητροπολίτες Αμβρόσιος και Νικηφόρος, στις εφημερίδες έγραψαν: «Κατ' αυτού όθεν του προδότου Βενιζέλου ανεγνώσαμεν αφορισμόν όπως ενσκήψωσι:
-Τα εξανθήματα του Ιώβ -Το κήτος του Ιωνά -Η λέπρα του Ιεχωβά-Ο μαρασμός των νεκρών -Το τρέμουλο των ψυχορραγούντων-Οι κεραυνοί της κολάσεως -Αι κατάραι και τα αναθέματα των ανθρώπων..(!) *
«Κατά Ελευθερίου Βενιζέλου, φυλακίσαντος αρχιερείς και επιβουλευθέντος την βασιλείαν και την πατρίδα, ανάθεμα έστω!».
Οι μητροπολίτες Αμβρόσιος και Νικηφόρος, στις εφημερίδες έγραψαν: «Κατ' αυτού όθεν του προδότου Βενιζέλου ανεγνώσαμεν αφορισμόν όπως ενσκήψωσι:
-Τα εξανθήματα του Ιώβ -Το κήτος του Ιωνά -Η λέπρα του Ιεχωβά-Ο μαρασμός των νεκρών -Το τρέμουλο των ψυχορραγούντων-Οι κεραυνοί της κολάσεως -Αι κατάραι και τα αναθέματα των ανθρώπων..(!) *
Η γεμάτη εμπάθεια προερχόμενη απ’ τα παλιά ενέργεια του αναθέματος, κράτησε για αρκετό χρονικό διάστημα σ’ όλη την Ελλάδα.
Ο ίδιος ο Βενιζέλος που επανήλθε στην εξουσία το επόμενο εξάμηνο ...άφησε με εντολή του τις πέτρες εκεί ως το 1930, για «την ανατροφήν του λαού»! Μετά χρησιμοποιήθηκαν για το χτίσιμο των ...βασιλικών στάβλων στο Γουδί.
Ο ίδιος ο Βενιζέλος που επανήλθε στην εξουσία το επόμενο εξάμηνο ...άφησε με εντολή του τις πέτρες εκεί ως το 1930, για «την ανατροφήν του λαού»! Μετά χρησιμοποιήθηκαν για το χτίσιμο των ...βασιλικών στάβλων στο Γουδί.
Και στο Βόλο στη σημερινή
πλατεία Ρήγα Φεραίου, που τότε λεγόταν πλατεία Στρατώνων, λόγω του ότι απ’ την
τουρκοκρατία υπήρχαν κτήρια στρατιωτικά, η γνωστή Καζάρμα(= casa armi), στήθηκε
το βολιώτικο ανάθεμα, στις 14-12-1916:
Εκεί σήμερα υπάρχει ένα κωνικό κατασκεύασμα. Μοιάζει αρκετά, με το τότε ...μνημείο! |
Οι ντόπιες εφημερίδες
κάνουν λόγο για την προετοιμασία, αλλά και την εκτέλεση του αναθέματος. Ο Βόλος κι η περιοχή μας τότε ήταν κάτω απ’ τον …Αλιάκμονα!
Η προπαγάνδα διαχρονικά αρχίζει απ' τα σχολεία... |
Νομίζετε πώς τα χωριά του Πηλίου, δεν θα αναθεμάτιζαν τον "προδότη" Βενιζέλο; Τα δημοσιεύματα των ημερών εκείνων ...σας διαψεύδουν:
Η εφημερίδα της Αθήνας ΝΕΟΝ ΑΣΤΥ για το θέμα του "Αναθέματος" έγραφε μεταξύ άλλων:
Σήμερα, ευτυχώς σταμάτησαν αυτά τα εμπαθή συλλαλητήρια και η ...συσσώρευση λίθων απ' το πετροβόλημα. Το παραπάνω όμως σχόλιο (όπως και η λαογραφική καταγραφή του Γ. Αδρακτά), μας "εξηγεί" και το λόγο που υπήρχαν αυτές οι εκδηλώσεις μίσους. Σίγουρα ήταν μια σχετικά ...ήπια εκτόνωση των μαζών!
* Σημ. Η βαρβαρότητα του μεσαίωνα …παρούσα! Ή "Αν άκουγι(ε) ι Θιός τα κουράκια, θα ψουφούσαν ούλα τα γουμάρια" κατά την πηλιορείτικη παροιμία!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου