Κατά την ιδίαν πεδινήν οδόν μίαν ώραν προβαίνοντες (απὸ το Βόλο), ερχόμεθα εις τα Λεχώνια. Αυτά κείνται επί μιας με χωράφια, αμπέλους, κήπους νεραντζίων, κίτρων και άλλων διαφόρων οπωρίμων δέντρων φυτευμένης πεδιάδος...

(Νεωτάτη της Θεσσαλίας Χωρογραφία-Ιωάννης Αναστασίου Λεονάρδος, 1836)

Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ! Μπορείτε να αντιγράφετε κείμενα κ.ά. από το ιστολόγιο. Αυτό, ΔΕΝ αποκλείει αναφορά στην ΠΗΓΗ. - Φωτογραφίες άλλων να μην ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ - Ιδιωτικά αρχεία να ΜΗΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Ο δεσπότης Γερμανός -Σκιάθος

Ο δεσπότης Γερμανός και "Η εικόνα της Παναγίας Κουνίστρας Σκιάθου" 
(Μέρος Α΄)
    Στο μοναστήρι της Παναγίας Κουνίστρας (Εικονίστριας) Σκιάθου υπήρχε η ομώνυμη γνωστή εικόνα. Τα χρόνια εκείνα φυλαγόταν στην εκκλησία των Τριών Ιεραρχών, μητρόπολη της κωμοπόλης.  
Ο νέος δεσπότης Γερμανός, μην έχοντας επισκοπικό μέγαρο και γραφεία, αφού αυτά δωρήθηκαν απ’ τον προηγούμενο μητροπολίτη Γρηγόριο στο Πτωχοκομείο Βόλου, έπρεπε να ανεγείρει καινούρια. Βρήκε λοιπόν τον παπικό -αλλά κι ορθόδοξο- αλάθητο τρόπο είσπραξης χρημάτων*.
Την κοντινή εικόνα της Παναγίας Ξενιάς -Αλμυρού, που ανήκε στη μητρόπολη απ' το 1900, δεν την πήρε, αφού στα 1909 με νόμο, η επαρχία Αλμυρού ξαναπέρασε στη μητρόπολη Λαρίσης. 
Έτσι στράφηκε στην Παναγία Κουνίστρα, ως ανήκουσα στη δικαιοδοσία της μητροπόλεως. Τότε οι Β. Σποράδες ανήκαν εκκλησιαστικά στον Δημητριάδος. Βέβαια μετά το γεγονός αυτό, τις 16 Νοεμβρίου 1909 με το Νόμο 3434 και τη νέα διοικητική διαίρεση του κράτους (ΦΕΚ 282/Α/2-12-1909),  πέρασε ως τα σήμερα στη μητρόπολη Χαλκίδος!
Πώς όμως ξεκίνησε η προσπάθεια του νεοεκλεγμένου τότε δεσπότη, για την μεταφορά της εικόνας απ’ τη Σκιάθο στο Βόλο; Τα δημοσιεύματα στις εφημερίδες της εποχής -τοπικές κι αθηναϊκές-δίνουν όλα τα γεγονότα. Η εφημερίδα «Η ΘΕΣΣΑΛΙΑ» καταγράφει τα γεγονότα στα φύλλα της 15ης , 17ης , 18ης και 19ης Δεκεμβρίου 1908 
 κι αναφέρει:
(Το ίδιο και στις 17 Δεκεμβρίου σελ.1, όπου και φιλοξενεί κείμενο του σκιαθίτη κοσμοκαλόγερου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη -στο Μέρος Β΄ της ανάρτησης)
Κι ο βολιώτικος «ΚΗΡΥΞ» πιο δηκτικός κάνει αναφορές-δημοσιεύσεις τις ίδιες ημερομηνίες. [σημ. Ο ΚΗΡΥΞ, εφημερίδα του Δημοσθένη Κούρτοβικ, αρχικά έπαιρνε αποστάσεις από τις ενέργειες του δεσπότη. Μετά λίγα χρόνια τα γύρισε και ήταν η εφημερίδα που δημιούργησε μαζί του ζήτημα με το Παθεναγωγείο. Πρωτοστάτησε και "σήκωσε" το θέμα της γλώσσας. Οδήγησε σε εξέγερση και συλλαλητήρια την πόλη του Βόλου με τα δημοσιεύματά της και τη συνδρομή του δεσπότη.]
Στις 28 Δεκεμβρίου  όμως, λέει πώς  ο δεσπότης «εξύβρισε» τους Σκιαθίτες:
Οι αθηναϊκές εφημερίδες με τηλεγραφήματα και ανταποκρίσεις αναφέρονται στα πρωτάκουστα γεγονότα, λέγοντας πως οι κάτοικοι εξεγέρθηκαν από ...παρεξήγηση των προθέσεων του μητροπολίτη:
Βέβαια,  «Η ΘΕΣΣΑΛΙΑ» δικαιολογεί το δεσπότη κάνοντας «παραινέσεις» :
Ο νομάρχης Παγανέλης κατηγορήθηκε απ' τους συμπορευόμενους με το δεσπότη ως αντιπολιτευόμενος ! Ο νησιώτης δικηγόρος και βουλευτής Αιγειαλίδης, που στην ενθρόνιση του Γερμανού είχε εκφωνήσει πύρινο λόγο για καλωσόρισμα, τώρα υβρίστηκε απ΄το δεσπότη ως υποκινητής!


* Ας θυμηθούμε τα (παπικά) «συγχωροχάρτια», τη σταυροφορία και τον «ήχο» του χρυσού και αργύρου στο δάπεδο των ναών, που χρηματοδοτούσαν πολέμους, Σταυροφορίες και έργα της Αναγέννησης. Το ίδιο διαχρονικά κάνουν  κι οι δικοί μας επίσκοποι, χωρίς συγχωροχάρτια βέβαια, αλλά με την περιφορά αγίων λειψάνων και εικόνων στα χωριά, στις γειτονιές και στα σπίτια.
 Γνωστά είναι τα διαρκή επικριτικά σχόλια για το δεσπότη Γρηγόριο και τον ηγούμενο Ξενιάς του αγιολαυρεντίτη Ζωσιμά Εσφιγμενίτη, για το ίδιο ζήτημα στο περιοδικό του, τον Προμηθέα !

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου