Κατά την ιδίαν πεδινήν οδόν μίαν ώραν προβαίνοντες (απὸ το Βόλο), ερχόμεθα εις τα Λεχώνια. Αυτά κείνται επί μιας με χωράφια, αμπέλους, κήπους νεραντζίων, κίτρων και άλλων διαφόρων οπωρίμων δέντρων φυτευμένης πεδιάδος...

(Νεωτάτη της Θεσσαλίας Χωρογραφία-Ιωάννης Αναστασίου Λεονάρδος, 1836)

Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ! Μπορείτε να αντιγράφετε κείμενα κ.ά. από το ιστολόγιο. Αυτό, ΔΕΝ αποκλείει αναφορά στην ΠΗΓΗ. - Φωτογραφίες άλλων να μην ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ - Ιδιωτικά αρχεία να ΜΗΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

Μια ιστορία για το τρενάκι


Ο Charles-Eugène Coustenoble (1861-1895) (Κούστενομπλ) και η γραμμή του τρένου Πηλίου των 60 εκατοστών!

Η Εταιρεία των Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων για ν’ αυξήσει τα έσοδά της, αποφάσισε την επέκταση της γραμμής από την πόλη του Βόλου, στα Λεχώνια κατά μήκος της θάλασσας που θα κάλυπτε 12,430 χλμ.
Αυτή η επέκταση που αποφασίστηκε στα 1893, άνοιξε στις 12 Οκτωβρίου 1895, με μικρή διάρκεια εργασιών από το Μάρτιο του 1984.
Έτσι το «τρενάκι του Βόλου» αρχικά (1895) έφτανε ως τα Άνω Λεχώνια. Το 1900 αποφασίστηκε προέκταση και μετά τρία χρόνια εργασιών το 1903, ξεκίνησε η γραμμή ως τις Μηλιές. Υπήρξαν τότε συζητήσεις και σχέδια για την επέκτασή της μέσω Νεοχωρίου ως Τσαγκαράδα και Ζαγορά!  Έγινε μάλιστα συζήτηση μεταξύ βουλευτή Γ. Φιλάρετου και Εβαρίστο Ντε Κίρικο και για άλλη προέκταση ως τα Καλά Νερά και …τη Μηλίνα!
Η γραμμή έχει ολικό μήκος -ως τις Μηλιές- 29 χλμ. και εύρος 0,60 μ. Το πλάτος-εύρος- αυτής της γραμμής είναι το μικρότερο των σιδηρόδρομων της χώρας μας [1,00 μ. (μετρική) ήταν το πλάτος των Θεσσαλικών γραμμών και 1,435 (κανονική) των ΣΕΚ-ΟΣΕ].
Την περίοδο των συζητήσεων μεταξύ μηχανικών-συμβούλων εκπροσώπων του Δημοσίου και της Εταιρείας, έγινε επεισόδιο μεταξύ του Δ/ντή και των συμβούλων για το εύρος της γραμμής:
Το επεισόδιο αυτό έγινε όταν Γενικός Δ/ντής των Θεσ. Σιδηροδρόμων ήταν ο Γάλλος μηχανικός απόφοιτος του Institut Ιndustriel du Nord de la France και συνταγματάρχης Charles-Eugène Coustenople, βετεράνος πολέμου, με αρειμάνια εμφάνιση! Ήταν νευροπαθής και ευερέθιστος και δε σήκωνε πολλές κουβέντες...
Φαίνεται, πως ο Coustenople , για λόγους οικονομίας αλλά και ευελιξίας στις πλαγιές του βουνού, διέπραξε το σφάλμα να κάνει τις γραμμές στενότερες από το υπόλοιπο θεσσαλικό δίκτυο. 
Όταν οι Έλληνες σύμβουλοι τού υπέδειξαν με τρόπο το λάθος αυτό, θύμωσε και τους είπε ότι το λάθος οφειλόταν στις καταχρήσεις των Ελλήνων τεχνικών!  Οι Έλληνες θίχτηκαν και απάντησαν ότι είναι έντιμοι και δεν μοιάζουν στους Γάλλους που... έφαγαν τον Παναμά (είχαν βγει την εποχή εκείνη (1890) στο φως τα σκάνδαλα της διώρυγας του Παναμά). Ακόμα πρόσθεσαν πως το λάθος (να έχει άλλο πλάτος η γραμμή Πηλίου κι άλλο οι συνεχιζόμενες θεσσαλικές γραμμές –Βόλος-Βελεστίνο-Λάρισα, Βελεστίνο-Παλιοφάρσαλα-Καλαμπάκα) οφείλεται στην...ανισορροπία του διευθυντή!
Τότε ο Coustenople έγινε έξαλλος και «φέρων βαρέως την υβριν» ...τρελάθηκε!
Κλήθηκαν αμέσως γιατροί και διαπίστωσαν την τρέλα του.
Όμως τα σχέδια παρέμειναν και κατασκευάστηκε η γραμμή!
Τη θέση τού Coustenople που «απεσύρθη λόγω διανοητικής  κοπώσεως» πήρε προσωρινά ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο στα 1895. 
Ο Γ. Σακελλαρίδης γράφοντας ένα εκτεταμένο κείμενο στη ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΕΞΩ ΕΛΛΗΝΩΝ για τις επιλογές προσωπικού της Εταιρείας Θεσ. Σιδηροδρόμων, λέει χαρακτηριστικά:
Ο  Coustenople πήγε στο Παρίσι όπου και αυτοκτόνησε. Τον Απρίλιο του 1895 η Διοίκηση των Θεσ. Σιδηροδρόμων του κάνει μνημόσυνο στο Βόλο.
Τελικά η γραμμή έμεινε στενή στα 60 εκατοστά, κάνοντας (τότε) τα 29 χλμ της διαδρομής Βόλου -Μηλεών σε 2 περίπου ώρες!
*** Ευχάριστος ΚηρύκοςEvaristo de Chirico (γέννηση Παλέρμο12 -3-1841,θάνατος  Αθήνα 8-9-1905)

ΠΗΓΕΣ:
-Εφημερίδες
-«Βόλος 1881-1955, ο χώρος και οι άνθρωποι» -Συλλογικό έργο- ΔΗΚΙ Βόλου -2004 (Οι Θεσσαλικοί Σιδηρόδρομοι, Χρήστος Φώτου)
-«Στη χώρα των Αργοναυτών και των Κενταύρων» Στ. Βασαρδάνης – Βόλος - 1978

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου