Κατά την ιδίαν πεδινήν οδόν μίαν ώραν προβαίνοντες (απὸ το Βόλο), ερχόμεθα εις τα Λεχώνια. Αυτά κείνται επί μιας με χωράφια, αμπέλους, κήπους νεραντζίων, κίτρων και άλλων διαφόρων οπωρίμων δέντρων φυτευμένης πεδιάδος...

(Νεωτάτη της Θεσσαλίας Χωρογραφία-Ιωάννης Αναστασίου Λεονάρδος, 1836)

Π Ρ Ο Σ Ο Χ Η ! Μπορείτε να αντιγράφετε κείμενα κ.ά. από το ιστολόγιο. Αυτό, ΔΕΝ αποκλείει αναφορά στην ΠΗΓΗ. - Φωτογραφίες άλλων να μην ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ - Ιδιωτικά αρχεία να ΜΗΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2011

Οι αμαξιτοί δρόμοι από Άνω Λεχώνια

Λίγο πριν δημιουργηθεί η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου –Άνω Λεχωνίων και συνεπώς η συγκοινωνιακή σύνδεση του χωριού με την πόλη-πρωτεύουσα του νομού, είχε κατασκευαστεί η αμαξιτή οδός Βόλου - Άνω Λεχωνίων, μήκους 12 χλμ. 
Βεβαίως πριν την κατασκευή του αμαξόδρομου, η επικοινωνία των Λεχωνιτών με το Βόλο, όπως και όλων των χωριών του Πηλίου, γινόταν με άλογα, μουλάρια ή πεζοπορώντας. Για τους Λεχωνίτες και τα κοντινά χωριά υπήρχε το τρενάκι από το 1895.
1895 στη Γορίτσα. 
Ο "αμαξόδρομος" Βόλου-Άνω Λεχωνίων 
δίπλα από το τρένο
Συγκοινωνία με αυτοκίνητο δεν υπήρχε,  αφού ουσιαστικά αυτό μπήκε στη ζωή των χωριών μετά από τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Έτσι ο δρόμος Άνω Λεχώνια –Βόλος ήταν ένας από τους πρώτους που κατασκευάστηκε στο νομό. Μαζί μ’ αυτόν είχαν κατασκευαστεί και οι δρόμοι Βόλος- Κατηχώρι- Χάνια- Ζαγορά καθώς και ο δρόμος Μηλιές- Τσαγκαράδα.
Το 1931, ο μεγάλος πηλιορείτης ευεργέτης Δημήτριος Πολυμέρης, από τη Ζαγορά, που πλούτισε στην Αμερική, δώρισε αρχικά 250.000 περίπου στερλίνες και μετά δάνεισε άτοκα 100.000 χρυσές λίρες για να γίνουν οι αμαξιτοί δρόμοι στο Πήλιο. Τότε δημιουργήθηκε το Ταμείο Οδοποιίας Βόλου (Τ.Ο.Β.) που άρχισε την κατασκευή δρόμων μαζί με χρήματα από την κατά καιρούς κρατική συνδρομή.
Εφημερίδα "ΛΑΪΚΗ ΦΩΝΗ"
Βόλος 17 Φεβρουαρίου 1925
Εφημερίδα "Η ΘΕΣΣΑΛΙΑ"
 Βόλος 20-1-1937
Ο δρόμος Άνω Λεχωνίων –Αγίου Βλασίου- Αγίου Γεωργίου με μήκος 10 χλμ. άρχισε το 1934 που τελείωσαν τα πρώτα 4,5 χλμ. ως τον Άγιο Βλάσιο με δαπάνη του Τ.Ο.Β. από το Πολυμέρειο δάνειο και προσωπική εργασία των κατοίκων του Αγίου Βλασίου. Το υπόλοιπο τμήμα ως τον Άγιο Γεώργιο τελείωσε περίπου είκοσι  χρόνια αργότερα το 1954. Η δαπάνη για την κατασκευή του έγινε  από το  Τ.Ο.Β. και οικονομική ενίσχυση από την ίδια την κοινότητα Αγίου Γεωργίου.
"ΘΕΣΣΑΛΙΑ" 11-1-1934
Ο δρόμος Άνω Λεχώνια -Αργαλαστή έχει μήκος 29 χλμ. Η δαπάνη για την κατασκευή του έγινε  από το  Τ.Ο.Β. και το Πολυμέρειο δάνειο.
Εφημερίδα ΘΕΣΣΑΛΙΑ 10-1-1934
Ο δρόμος Κάτω Λεχώνια – Άγιος Λαυρέντιος με μήκος 11 χλμ. άρχισε το 1928 με δωρεά του Αγιολαυρεντίτη Μουμεζή, του Τ.Ο.Β.  και του ναού του Αγίου Αποστόλου του Νέου για τα δύο πρώτα χλμ. Τα υπόλοιπα χλμ. ως το χωριό έγιναν με δαπάνη από το Πολυμέρειο δάνειο.
Ο δρόμος Αγριάς –Δράκειας έχει μάκρος 9,5 χλμ. και η κατασκευή του άρχισε το 1929 με προσωπική δουλειά των κατοίκων του χωριού. Το 1937 τελείωσε με χρήματα του Τ.Ο.Β. από το Πολυμέρειο δάνειο.
Οι υπόλοιποι δρόμοι του Πηλίου κατασκευάστηκαν ως τα 1955. Βεβαίως ακόμη και σήμερα βελτιώνονται, ανακατασκευάζονται και δημιουργούνται νέοι όπως π.χ. ο δρόμος Χάνια –Κισσός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου